Wessel Vreugdenhil “Architectuur of Stapelen van stenen”

wessel_vreugdenhil_001

Wessel en Justa Vreugdenhil met de kinderen Bodil (11) en Floris (8).

Dit verhaal gaat over gaat over Wessel Vreugdenhil die architect is.

Thuis in Barendrecht had ik een prettig en inspirerend gesprek met Wessel Vreugdenhil (N XI g.2).  Hij is de zoon van Arie Vreugdenhil, een volle neef van mijn vaders kant. Arie  was getrouwd met Irene  Beekman. Arie en Irene hebben drie kinderen gekregen: Wessel, Caroline en Annemarie. Wessel  is getrouwd met Justa en heeft twee kinderen, Bodil (11) en Floris (8).

Nu kennen familieleden en kennissen hem als Wessel, maar als hij op bezoek gaat bij gaat bij een officiële instantie die dan zijn paspoort voor zich heeft, kan worden gevraagd of de heer Dirk (zijn eerste voornaam) Vreugdenhil zich bij het loket wil melden. Al naar gelang het hem uitkomt, kijkt hij wat wazig om zich heen, óf hij meldt zich.

Wat meteen opvalt is dat de kinderen van Arie en Irene meer dan één doopnaam hebben gekregen. De voornamen van Wessel luiden: Dirk Jan Wessel. Dat was niet zozeer de gewoonte bij de kinderen van mijn directe neven en nichten. Drie voornamen klinkt  interessant, maar het kan ook tot allerlei misverstanden leiden.

Studie in Delft
Wessel is muzikaal. Hij speelt saxofoon, jazz en rockmuziek en hij heeft jaren in een rockband gespeeld. Wessel was op school ook goed in wiskunde en hij twijfelde na de middelbare school dan ook tussen saxofoon spelen en studeren op het conservatorium, én bedrijfskundige economie. Pas na twee jaar studie economie, een jaar uitzendwerk en een jaar dienstplicht vond hij zijn roeping. Hij wilde architect worden. Hij begon zijn studie aan de faculteit Bouwkunde van de TU Delft in 1993. Tijdens de studie in Delft is hij vanaf 1996 voor een periode van zes jaar bij Neutelings Riedijk Architecten in Rotterdam werkzaam geweest. Hij heeft  meegewerkt aan onder andere de volgende projecten:

– het Instituut voor Beeld en Geluid in het mediapark te Hilversum;

– het Scheepvaart en Transport College aan de Maas te Rotterdam;

– en het Museum aan de Stroom te Antwerpen.

wessel_vreugdenhil_002

Instituut voor Beeld en Geluid

Het interieur van Beeld en Geluid in Hilversum is bijzonder spectaculair.

Aan een ondergrondse kloof liggen de archieven, een landschap op de begane grond en dwars daarboven een grote vide. De oplettende kijker zou er zomaar de hel, aarde en hemel in kunnen zien. Deze markante gebouwen hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de Nederlandse architectuur in het buitenland.

Afstudeerproject
In 2005 heeft Wessel zijn afstudeerproject in Delft gepresenteerd onder leiding van een Engelse professor, Tony Fretton. Door het onderwijs van Tony Fretton is de interesse voor 5000 jaar bouwhistorie gewekt en de bestudering van architectuurgeschiedenis is een onuitputtelijke bron van inspiratie geworden. Wessel gebruikt vaak klassieke voorbeelden, bijvoorbeeld het Pantheon, de villa`s van Palladio in Italië of het kasteel van Versailles bij Parijs als referentie. Het is ongelofelijk hoe deze oude principes, toegepast in de moderne architectuur tot verassende, simpele en sterke concepten kunnen leiden. De ontwerpen van Wessel zijn hedendaags terwijl zij tegelijkertijd een klassieke, tijdloze grandeur uitstralen.

Hoogtepunten
Na zijn studie in Delft en werkervaring in Rotterdam heeft Wessel van 2006 tot 2009 gewerkt voor de Architecten Cie. in Amsterdam. Bij dit grote bureau, dat onder leiding staat van onder andere Pi de Bruin  (bekend van het Tweede Kamergebouw) en de huidige Rijksbouwmeester Frits van Dongen, is Wessel als architect inhoudelijk sterker en praktischer geworden. Hij heeft met succes meegewerkt en leiding gegeven aan een groot aantal projecten. Enkele hoogtepunten uit deze periode zijn het winnen van de prijsvraag voor een uitbreiding van het presidentiële paleis van de minister-president van Roemenië in Boekarest en het realiseren van een vijfsterrenresort-hotel in Dubrovnik.

Stapelen van stenen
Wessel is echter een architect die op zoek is naar de essentie van het gebouw. In zijn ontwerpen kwam meer aandacht voor de beleving van het gebouw, met aandacht voor visuele effecten en materialen en de introductie van romantische elementen. Het creëren van een gebouw verheven tot een vorm van kunst, zou je kunnen zeggen. Aan de andere kant beschouwt Wessel architectuur weer heel gewoon als het stapelen van stenen. En die gedachte weerhoudt hem ervan om hypes te volgen en zorgt ervoor dat zijn ego niet met hem op de loop gaat. Wessel blijft bij zichzelf om van daaruit het wezen van een gebouw te vinden, en dit heeft alles te maken met het geluk van de gebruiker, met de spanning en de beleving van het gebouw en de met de hierboven beschreven herintroductie van klassieke elementen.

wessel_vreugdenhil_006

Instituut voor Beeld en Geluid

Inschrijvingen, prijsvragen en prijzen
Wessel is een productieve architect. Hij neemt ook regelmatig deel aan inschrijvingen en prijsvragen. En ook al wint hij de eerste prijs, het is daarbij  lang niet altijd zeker dat zijn ontwerp ook zal worden gerealiseerd. Slechts 10% van alle ontwerpen wordt daadwerkelijk uitgevoerd. Daarin zal dan ook niet de voornaamste motivatie zitten. Het is het creatieve wordingsproces waaraan Wessel zijn voornaamste motivatie ontleent. En dat scheppingsproces zal bij iedere kunstenaar zijn eigen vorm krijgen en is bij Wessel een verhaal op zich. Creativiteit laat zich in het algemeen niet dwingen door de tijd. Het is afhankelijk van het moment dat de inspiratie zich aandient, en dat kan midden in de nacht zijn. Echter heeft Wessel wel de druk nodig van de oplevering om te kunnen presteren. Niet zozeer dat hij zijn werkzaamheden uitstelt tot het laatste moment, maar wel om dat hij gedurende het hele proces blijft zoeken naar nieuwe ideeën, aanpassingen blijft doen en wacht op het ultieme idee. En dat proces kan alleen door een harde opleveringsdatum tot een einde worden gebracht.

Amsterdam en Brussel
Vanaf 2009 is Wessel als eigenaar van Wessel Vreugdenhil Architectuur werkzaam in Amsterdam. Al sinds 2002 werkt hij samen met zijn compagnon, Dimitri Meessen, in Brussel. Dit bedrijf heet Bunkerhotel Plus.

Hij werkt ook regelmatig samen met andere architecten, projectleiders en tekenbureaus en hij is betrokken bij een aantal initiatieven op het terrein van vormgeving, waaronder hergebruik van industrieel erfgoed.

Deze flexibele werkwijze binnen een netwerk sluit goed aan bij de dynamiek en uitdagingen van deze tijd en hij kan zo voor elke klus, van het maken van een eerste schets tot aan de bouwbegeleiding van grote en kleine projecten, het optimale team in Amsterdam en/of Brussel samenstellen.

wessel_vreugdenhil_004

Villa Muncha exterieur

Villa Mucha
Als onderdeel van de architectuurpraktijk heeft Wessel een aantal mooie producten in de etalage staan:

 – Onder de merknaam Wood&Craft levert Wessel massief houten handgemaakte binnendeuren met panelen, architraven, plinten, vloeren en trapdelen.

Deze villa wordt op industriële wijze gebouwd. Hierdoor kan de klant een veel groter huis kopen voor hetzelfde geld. In het ontwerp komen, helemaal in de stijl van Wessel, zowel moderne als klassieke elementen samen. Binnen het concept is volledig maatwerk mogelijk. ‘Villa Mucha’ biedt de ideale combinatie van de ruimtelijkheid en uitzichten van een moderne loft met de klassiek huiselijke sfeer van een landhuis.

wessel_vreugdenhil_003

Villa Mucha interieur

Omdat er veel verschillende mogelijkheden zijn, is het niet mogelijk hier prijzen te noemen, maar voor informatie  over Villa Mucha kunt u per e-mail een brochure opvragen.

wessel_vreugdenhil_005Voor verdere inlichtingen kunt u direct contact opnemen met Wessel: wessel.vreugdenhil@gmail.com. Op de website www.woodandcraft.nl is ook informatie te vinden.  Wood&Craft is een samenwerking van Wessel met TFF in Amsterdam. Voor verdere inlichtingen kunt u direct contact opnemen met Wessel: 06-24220412

Dirk Vreugdenhil
Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*