Sjoerd Vreugdenhil is choreograaf

Sjoerd Vreugdenhil

Sjoerd Vreugdenhil

Sjoerd Vreugdenhil werd geboren in Kisenge, Zaïre in 1971. Hij verhuisde later naar Nederland waar hij klassiek ballet studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de Rotterdamse Dansacademie, waar hij afstudeerde in 1988.

Hij begon zijn professionele danscarrière bij Introdans in Arnhem, en sloot zich later aan bij het Scapino Ballet in Rotterdam. Als solist danste hij met het Zürich Ballet, en voor zes jaar met het Ballet Frankfurt.

Hij betrad de Nederlandse choreografiewereld met twee korte stukken die hij creëerde voor het Ballet Frankfurt – Fat Peggy’s Sober Property en The Sisters You – beiden getoond tijdens het CaDance festival in 2002.

Zijn talent om dans, theater, en design te combineren werd onmiddellijk herkend en de selectie van Fat Peggy’s Sober Property volgde voor de Nederlands Dans Dagen als een van de hoogtepunten van het seizoen 2002-2003. Het werd ook gekozen door de Vereniging van Vlakke Vloer Theaters voor de Danspassies tournee – een programma voor het promoten van getalenteerde jonge choreografen.

Vreugdenhil’s tweede Korzo productie Ferocious Felicity (2004) werd ook geselecteerd voor de Nederlandse Dansdagen. Het selectiecomité schreef hierover: “…Met Ferocious Felicity heeft Vreugdenhil overtuigend laten zien dat hij steevast bezig is zijn eigen signatuur en bewegingsvocabulair te ontwikkelen…”. Het stuk werd ook gepresenteerd tijdens het Springdance Festival in Utrecht en reisde door Duitsland.

Naast zijn werk als choreograaf, voltooide hij een tweejarige architectuur cursus aan het Rietveld Academie. Dit heeft zijn besef van toneelbeeld sterk beïnvloed.

In 2004 werd Vreugdenhil benoemd tot huischoreograaf van Danshuis Limburg, waar hij Heerlijk Heerlen creëerde. Hij maakte daar ook een tweede versie vanDismanteling Sivak – een duet oorspronkelijk gemaakt voor het Dance for Life Gala in Brussel. Daarnaast creëerde hij in datzelfde jaar Volle Melk Disneyfied voor Dansgroep Krisztina de Chatel.

In 2005 maakte Vreugdenhil een nieuw werk voor de Staatsoper Unter den Linden in Berlin: Seven Attempted Escapes from Silence, geschreven door Jonathan Safran Foer, en later in dat jaar maakte hij zijn derde Korzo productie Ironing Madonna, die een enorme ophef veroorzaakte in de Nederlandse danswereld.

In 2006 presenteerde het Scapino Ballet Vreugdenhil’s duet Dismanteling Sivak, en zijn dansinstallatie Purple Silence ging in première met de Berliner Philharmonie gedirigeerd door Sir Simon Rattle. Tot de creaties van dat jaar behoren ook 10 Gedachten van Denkprocessen voor de Fontys Academie, Tilburg, en de choreografie voor Croesus bij het Staatstheater Wiesbaden, Duitsland. In 2006 vond ook het tournee plaats van Fat Peggy’s Sober Property door Israël.

In 2007 bracht Vreugdenhil The Honest Poverty of Past in première. In dat jaar maakte hij ook de choreografie voor de musical HAIR die op tournee ging door Nederland en België met meer dan 160 voorstellingen.

In 2008 ging een productie gebaseerd op HOWL van Allen Ginsberg met een choreografie van Vreugdenhil in première bij De Theaterschool. Vreugdenhil voerde ook de regie van HIRST samen met Mauricio de Olivera in Sao Paulo, Brazil, en zijn werk Tuin ging in première tijdens het CaDance/Crossing Border Festival.

Dance Works Rotterdam, waar Vreugdenhil als choreograaf en docent heeft gewerkt, verleende hem een opdracht voor nieuw werk voor het seizoen 2008/09, en tot toekomstige opdrachten kunnen behoren een co-regie van Miss Julie from Strindberg in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag in het seizoen 2009/2010.

We should be dead ging in première in mei 2010 op korzo5HOOG. Het tweede deel van We should be dead werd in première gebracht door Dansgroep Amsterdam in 2010. In oktober 2010 werd zijn installatie Darlings, We should be dead gepresenteerd tijdens de Nederlands Dansdagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*